in

LoveLove

תוספי תזונה וויטמינים לילדים – המדריך המלא

האם ילדים צריכים מולטי ויטמין ותוספי תזונה?

אם נאמין לפרסומות בטלוויזיה וברשת, כל ילד צריך כמות יומית של מולטי ויטמין בצורה של מסטיק, משקה ממותק או דובוני גומי. אבל האם מולטי ויטמינים באמת תורמים לתזונת ילדכם ומשלימים חסרים? האם ילדים בכלל נצרכים לתוספי תזונה?

יש קונצנזוס בקרב הרופאים כי במצב האידיאלי, ילד צריך לצרוך את הויטמינים והמינרלים מארוחה מאוזנת ובריאה. כמו שתחליף חלב אם איננו יכול להיות בריא יותר מחלב אם טבעי כך גם תוסף תזונה או מולטי ויטמין לא יכול להיות בריא יותר מאוכל אמיתי. אבל מה קורה כשהילד לא מקבל את כל הרכיבים התזונתיים הנחוצים לגדילה ותפתחות תקינה?

המאמר הזה יציג לכם את כל המידע על צריכה מומלצת של ויטמינים ומינרלים לילדים והאם הילד שלכם באמת זקוק להם.

תזונת ילדים בריאה

כאשר ילד גדל חשוב מאוד שיקבל כמות מספקת של ויטמינים ומינרלים על מנת שיגדל ויתפתח בצורה בריאה. רוב הילדים מקבלים כמות נאותה של רכיבים תזונתיים מתפריט מאוזן. רכיבי התזונה לילדים תלויים בגיל, מין, גודל, קצב צמיחה ורמת פעילות.

כמה קלוריות ילדים צריכים? על פי מנהל המזון והתרופות האמריקאי,  ילדים קטנים בגילאי שנתיים עד שמונה צריכים 1,000-1,400 קלוריות בכל יום. הצריכה המומלצת של קלוריות לילדים בני 8-13 היא 1,400–2,600 קלוריות מדי יום בהתאם לרמת הפעילות.

בנוסף לצריכה מספקת של קלוריות, תזונה בריאה של ילד צריכה להכיל רכיבים תזונתיים שונים כמו סידן, חלבון, ברזל וויטמינים שונים. נכון שהרבה ילדים הם אכלנים סלקטיביים ולעיתים נוהגים לאכול רק ג’אנק פוד, מזון מעובד, חטיפים, גלידות וארטיקים אבל זה לא אומר בהכרח שהם סובלים מחסך תזונתי אם הם אוכלים גם מאכלים נפוצים כמו דגני בוקר, מוצרי חלב כמו קוטג’, גבינה לבנה ומעדני יוגורט ממותקים וחלבון כמו עוף, דגים וביצים. מזונות אלו מכילים רכיבים תזונתיים רבים כמו ויטמינים מקבוצת B, ויטמינים C, D סידן וברזל.

הויטמינים והמינרלים החשובים ביותר לתזונת ילדים.

בשנות הילדות מתעצבות ומתפתחות מערכות הגוף השונות כמו המח ומערכת העצבים הגוף צריך את כל סוגי הויטמינים והמינרלים אך יש כמה המתבלטים על פני השאר בחשיבותם להתפתחות התקינה של הילד.

סידן – עוזר לבניית עצמות ושיניים חזקות בתהליך הגדילה של הילד. מקורות טובים כוללים חלב, גבינה, יוגורט, טופו וכל מזון מועשר בסידן. ילדים בני שנה עד ארבע זקוקים ל-700 מ”ג סידן ליום, ילדים בני ארבע עד שמונה ל1000 מ”ג סידן ליום, ילדים ובני נוער בני 9-18 ל-1300 מ”ג ליום.

ברזל – הברזל בונה שרירים וחיוני לתפקוד תאי הדם האדומים. מחסור בברזל הוא סיכון בגיל ההתבגרות, במיוחד אצל בנות ברגע שהן מתחילות לקבל ווסת. מקורות טובים לברזל כוללים בשר בקר, הודו, תרד, שעועית, ועוד. ילדים בני שנה עד ארבע זקוקים ל7 מ”ג ביום, ילדים בני ארבע עד שמונה צריכים כ10 מ”ג ברזל ביום.

ויטמין A  הכרחי לצמיחה והתפתחות תקינה של הילד, תיקון רקמות ועצמות ותפקוד תקין של  העור, העיניים והמערכת החיסונית. מקורות טובים  לויטמין A כוללים: חלב, גבינה, ביצים וירקות צהובים-כתומים כמו גזר, בטטות ודלעת. המינון המומלץ לילדים עד גיל ארבע הוא 300 mcg ביום וילדים בני ארבע עד 8 כ400mcg

ויטמין   B קומפלקס –  מדובר במשפחה המונה לא פחות משמונה ויטמינים. לכל ויטמין B יש מבנה ותפקיד אחר בגוף. משפחת ויטמינים מקבוצת B – B2, B3, B6 ו- B12 – מסייעת לחילוף חומרים, ייצור אנרגיה ומערכת העצבים. מקורות טובים כוללים בשר, עוף, דגים, עלים ירוקים, דגנים מלאים, אגוזים, ביצים, חלב, גבינה, שעועית וסויה.

ויטמין b12 – ילדים עד גיל ארבע צריכים כמות יומית של  0.9mcg וילדים בגילאים ארבע עד שמונה צריכים 1.2mcg  ביום

ויטמין C ילדים עד גיל ארבע צריכים כ15 מ”ג ביום וילדים בגילאי ארבע עד שמונה כ25 מ”ג כמות יומית.

ויטמין D ויטמין D  נוצר בגוף כאשר הילד נחשף לשמש ועוזר בספיגת הסידן לגוף. למזלנו הטוב אנחנו חיים בישראל ולא באלסקה או סיביר. ויטמין D נמצא גם במזונות כמו שמן דגים, מוצרי חלב וביצים.

מגנזיום – מינרל ההכרחי לתפקוד תקין של תאי הגוף. מחסור במגנזיום עלול לפגוע בצמיחה התקינה של הילד והוא הכרחי לתפקוד תקין של הלב והשרירים. בין המאכלים העשירים במגנזיום ניתן למצוא אגוזים, טחינה, אבוקדו, אורז וחיטה מלאים ואפילו שוקולד מריר. ההמלצה לילד בן שנה עד שלוש היא לצרוך 80 מ”ג מגנזיום ביום ובין הגילאים ארבע לשמונה לצרוך בסביבות 130 מ”ג ביום. בני נוער צריכים כמות גדולה יותר של מגנזיום וההמלצה בגילאים אלו היא בין 240 ל360 מ”ג מדי יום.

האם לילדים יש צרכים תזונתיים שונים מלמבוגרים?

ילדים צריכים את אותם מינרלים וויטמינים כמו מבוגרים אך בדרך כלל בכמות קטנה יותר.

ילדים צריכים כמות גדולה יותר של סידן וויטמין D  על מנת לבנות עצמות חזקות. יתרה מזאת מחקרים שונים מראים כי על מנת שמוח הילד יתפתח בצורה תקינה עליו לצרוך בילדות כמות מספקת של ברזל, ויטמין A וויטמינים B ו D.

 

שאלת השאלות: האם ילדים צריכים ליטול תוספי מזון ומולטי ויטמינים?

ככלל, ילדים שאוכלים דיאטה מאוזנת ובריאה לא צריכים ליטול ויטמינים. תזונה בריאה מכילה את כל אבות המזון וכוללת מגוון פירות וירקות, דגנים מלאים, מוצרי חלב וחלבון מהחי ומהצומח.

מולטי ויטמינים לילדים – מינונים גדולים של ויטמינים אינם רעיון טוב לילדים. הוויטמינים המסיסים בשומן (ויטמינים A, D, E ו- K) יכולים להיות רעילים אם ילדים צורכים יותר מדי מהם.  ילד עלול לצרוך מינון מוגזם של מרכיבים בריאים.

המרצה הידוע דן אריאלי אמר פעם “הרבה יותר קל לשנות את הסביבה מאשר את האדם” זה נכון להרבה דברים וזה נכון במיוחד לכל עניין התזונה. אם לא תכניסו לעגלת הקניות שלכם אוכל לא בריא, ילדיכם יאכלו הרבה פחות אוכל לא בריא.

תזונה טובה מתחילה בהגשת מגוון רחב של מזונות טריים ולא מעובדים ככל האפשר. זה עדיף בהרבה על לתת לילדיכם גישה חופשית לחטיפים וג’אנק פוד ולקוות שלקיחת ויטמין תספק לילד את כל הרכיבים התזונתיים הדרושים. תוכלו למצוא את מרבית הוויטמינים והמינרלים במזונות עשירים בפחמימות, חלבונים ושומן בריא. ללא ספק המזונות עתירי הוויטמינים מכולם הם פירות וירקות טריים.

כמות אוכל – כדי לספק לילדים יותר ויטמינים, אתם לא צריכים לספק להם יותר מזון אלא לספק להם מגוון רחב יותר של מזונות. פי שניים מהילדים כיום סובלים מעודף משקל מאשר רק לפני שני עשורים, לכן השתמשו במנות אוכל המתאימות לילדים, שהם בערך שליש מגודל המנות למבוגרים.

חלקו את האוכל של ילדיכם למספר ארוחות וחטיפים קטנים לאורך כל היום. אם ילדכם לא רוצה לאכול מזון מסוים כמו ירקות או ביצים, אל תתיאשו ותגיעו למסקנה שזה מצב קבוע אלא הכניסו מחדש את המאכלים האלו לארוחות שוב יום או יומיים לאחר מכן. אולי תגישו אותם בצורה אחרת. אם הילד מתנגד בכל צורה לאכול עלים ירוקים אבל אוהב שייק פירות, הוסיפו למנגו ולבננה גם עלה ירוק של ברוקולי או קייל. אתם גם יכולים להוסיף אבקת פדיאשור בטעמי וניל או שוקולד להעשיר את השייק ולשפר את הטעם. מצאו מה הילד אוהב לאכול וספקו לו ארוחות מזינות שהאוכל האהוב עליו הוא מרכיב עיקרי.

 

מתי כן מומלץ לתת לילד מולטיויטמין או תוסף מזון?

לילדים הנמצאים בסכנה לתת תזונה:

  • טבעונים או צמחונים אשר לא אוכלים בצורה תקינה מכל אבות המזון – ילדים החיים על תזונה רק מהצומח נמצאים בסיכון להיות בחסר B12 הנמצא בדרך כלל במזון מהחי ובברזל.
  • מצב הרפואי המונע ספיגה יעילה של ויטמינים או מגדיל את הצורך בהם כמו צליאק, סרטן, סיסטיק פיברוזיס, ילדים אשר עברו ניתוח המשפיע על המעיים או הקיבה. לילדים עם צליאק יש קושי לספוג ויטמינים ומינרלים מסוימים, במיוחד ברזל וויטמין D. הליקוי בספיגה מתפתח כי המחלה פוגעת בדפנות הקיבה והרכיבים התזונתיים הולכים לאיבוד. אי טיפול בחסרים התזונתיים הללו עלול להביא למצבים של גדילה לא תקינה או עיכוב בהתפתחות.
  • כאשר יש לילד עיכוב התפתחותי
  • כאשר הילד עוסק בספורט בצורה אינטנסיבית (משחק בקבוצת כדורגל ומבלה את ההפסקות ואחרי הצהריים במגרש) והצרכים התזונתיים שלו גדולים מצרכים של ילד ממוצע
  • ילדים עם חוסר תיאבון הנוהגים לאכול מעט מאוד נמצאים אף הם בסיכון כזה. כך גם ילדים הנוהגים לשתות כמויות גדולות של משקאות ממותקים.

התייעצו עם רופא הילדים אם יש לכם חשש כי ילדכם לא מקבל את הכמות המספקת של ויטמינים ומינרלים מדי יום.

אם אתם נותנים לילדיכם מולטי ויטמין או תוסף תזונה, הקפידו על ההנחיות הבאות:

זהירות! הרחיקו ויטמינים מהישג ידם של ילדים, כדי שלא יתייחסו אליהם כמו סוכריות. קרו לא מעט מקרים שילדים מצאו את “הממתק היומי” שלהם וחיסלו חפיסה מלאה לפני שההורים גילו זאת. מקרים אלו נגמרו בחדר מיון.

התייעצות עם רופא – אם ילדכם נוטל תרופות כלשהן, הקפידו לשאול את הרופא של ילדכם לגבי אינטראקציות תרופתיות עם ויטמינים או מינרלים מסוימים על מנת שהתוסף לא יגביר או יקטין את מינון התרופות.

דובונים ודומיהם – נסו ויטמין הנצרך בלעיסה אם הילד לא מסכים לקחת כדור או תוסף נוזלי.

גיל מינימלי – חכו עד שילד יגיע לגיל 4 כדי להתחיל לתת תוסף מולטי ויטמין, אלא אם כן הרופא של ילדך מציע אחרת

יצרן אמין – בחרו תמיד ביצרן מוכר העומד בסטנדרטים הגבוהים ביותר בתחום המזון לילדים. משרד הבריאות איננו נוהג לפקח על מרכיבי המולטי ויטמינים מהחברות השונות המציעות תוספי מזון למכירה וכמה ויטמינים ומינרלים באמת נמצאים בכל מוצר.

 מינון – הקפידו על מינונים נכונים של ויטמינים ומינרלים ביום  והתייעצו לשם כך עם רופא הילדים.

מים –  ללא קשר לכמות הויטמינים והמינרלים הנצרכת מדי יום, יש לצרוך כמויות גדולות של מים.

 

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Loading…

0

שתף אותנו

0 שתף אותנו

התנהלות פיננסית

איך להדק את החגורה בימי קורונה? המדריך המלא לניהול תקציב משפחתי

ההדמיה להמחשה בלבד

Moment בת ים: לגור בדירת פרימיום, רגע מתל אביב