in ,

ככה תבנו לילד שלכם ביטחון עצמי שיעזור בעתיד

היום כבר ידוע שהשנים הראשונות של האדם מעצבות את עתידו. כהורים, יש לנו השפעה רבה על המשך חיו של הילד שלנו, ולמעשים (וגם למילים) שלנו יש השלכות מרחיקות לכת. בכל הקשור לביטחון העצמי, הוא בעל חשיבות אדירה על היבטים רבים בחיים – זוגיות, חיי חברה, פיתוח של קריירה מקצועית, סיפוק מהחיים ועוד. בנייה של ביטחון עצמי מתחילה בגיל צעיר.

על דימוי וביטחון עצמי

דימוי עצמי הוא כיצד אנחנו, כבני אדם, תופסים את עצמנו. האם אני חכם? האם אני יפה? האם אני מוכשר? האם אני אדם חברותי? ביטחון העצמי, מגיע כתוצאה מהדימוי העצמי שלנו. אדם בעל דימוי עצמי חיובי, שתופס את עצמו כאדם בעל ערכים טובים, יהיה לבסוף בעל ביטחון עצמי גבוה. כאמור, לדימוי העצמי ישנה השפעה משמעותית על החיים ועל איכותם – אדם בעל דימוי עצמי גבוה יהיה אדם חיובי, בעל יכולות חברתיות טובות, שואף להתקדם ושולט ברגשותיו. לחלופין, אדם בעל דימוי עצמי נמוך יהיה אדם חרדתי, רגשן יתר על המידה, מוצף ברגשות כעס ולא פתוח אל הזולת.

תנו לילד להתנסות ובכך לפתח תחושת מסוגלות

תחושת מסוגלות נבנית מהצלחות ומחוויות חיוביות. כאשר הילד מאותגר, ומקבל את הרושם שאתם אינכם חוששים שמא הוא יהרוס כל דבר שיגע בו, הוא חש תחושת מסוגלות. בחרו תחומים בהם הילד שלכם מוכשר, ופתחו אותם אצלו. פרגנו לו כשהוא מצליח.

תנו לו להרגיש בעל ערך עבורכם ועבור העולם

שתפו את הילד שלכם במשימות הביתיות וגרמו לו להבין שהוא חלק חשוב במערכת. גם אם תחילה הוא יתלונן, לבסוף – הוא יגיד לכם תודה. עזרה בסחיבת השקיות מהסופר, עזרה במיון של חפצים ואפילו עזרה בהכנת ארוחת הערב, תגרום לילד להרגיש שהוא מועיל, תורם וחשוב לסביבה בה הוא נמצא. כמובן, פרגנו לו בכל פעם שהוא מבצע משימה שהטלתם עליו.

הגיבו בפרופורציה לכישלונות

גם מבוגרים נכשלים. עבור ילדים, כישלונות הם נקודת מפנה. הורים רבים נוטים להגיב ברגזנות יתר לכישלונות ילדיהם: ציון נמוך, התנהגות פרועה, הרס של חפץ בבית או חוסר יכולת לבצע משימה שהטילו עליהם. תגובה מאוזנת תגרום לילד להבין שכישלון הוא חלק מתהליך שלם, ושגם אם הוא לא הצליח בדבר מה – זה לא מעיד על היותו כישלון מוחלט. היכולת שלכם לקבל כישלון של ילדכם בצורה פרופורציונלית, חשובה לא פחות משבחים על הצלחה.

היו מודל לילדכם

שיר ילדות מספר על הילד שמתגאה באביו: “לאבא שלי יש סולם, מגיע כמעט עד שמיים”. ילדים שואבים רבות מהוריהם, והורים חזקים ובעלי דימוי עצמי חיובי גורמים לילד לחוש שהוא מוצלח כמוהם. ככל שתחשפו את ילדיכם להצלחותיכם וגם לכישלונותיכם, תהוו עבורו מודל לאנשים יציבים ומאוזנים שלא פוחדים להצליח, ובטח שלא פוחדים להיכשל.

סייעו לו להיחשף לחברה

ישנם הורים אשר מעדיפים לשמור את ילדיהם בבית, ולא לאפשר להם לצאת לחברים או להזמין חברים לביתם, לעיתים בגלל הצורך לגונן או מהפחד שייחשפו להתנהגויות לא רצויות. לא רק שהתנהגות זו אינה מאפשרת להם לפתח קשרים חברתיים, הם מרגישים שהם לא חלק מקבוצה ואפילו שהם לא ראויים להיות.

אל תערכו השוואות

בין אם לילד שלכם יש אחים שמביאים ציונים גבוהים יותר בבית הספר, או חברים שמתאמנים בכל יום בפסנתר – הימנעו מהשוואות. צרו לילדכם אידיאל אשר תואם ליכולותיו, ולא ליכולות של אדם אחר.

תנו לילד שלכם חום ואהבה, אך הציבו גבולות

כהורים, אנחנו לעיתים מגוננים יותר מדי על ילדינו, ובכל הזדמנות נעדיף לעשות עבורם את המשימה מאשר לתת להם להתמודד איתה. חום ואהבה הם חשובים על מנת לאפשר לילד להתפתח ולהאמין בעצמו ובמסגרת בה הוא נמצא, אך במקרים מסוימים – זה עלול לכבול את הילד ולגרום לו לפתח תלותיות באנשים אחרים. העניקו חום ואהבה, אך הציבו גבולות. אל תפחדו לתת לילד לרוץ שמא ייפול, ואל תעשו עבורו מטלה מהפחד שייכשל בה.

הביטחון העצמי שלכם הוא הביטחון העצמי של הילד שלכם

הורות היא משימה מאתגרת. מצד אחד, אנו רוצים את הטוב ביותר עבור הילד שלנו, ומצד שני – גם אנחנו בני אדם שעושים לעיתים טעויות. חשוב למצוא את האיזון הנכון בין העצמת הילד, פירגון ועשייה, לבין הצבת דרישות וגבולות שיאפשרו לו להתפתח כאדם בעל משמעת עצמית ואחריות אישית.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Loading…

0

שתף אותנו

0 שתף אותנו

בלאק פריידי 2019 המדריך המלא

זה הזמן לסגור חופשה משפחתית לקיץ 2020