in ,

LoveLove

איך להדק את החגורה בימי קורונה? המדריך המלא לניהול תקציב משפחתי

התנהלות פיננסית

אף אחד לא ציפה אפילו בתרחישים הקיצוניים ביותר שמדינת ישראל תשותק כליל בשל נגיף וכמעט שליש מאוכלוסיתה יהפכו מובטלים או יצאו לחל”ת. בניגוד למצבים אחרים שניתן בהם לחזות ולהתכונן לתרחישים גרועים, העובדים הרבים בענפי התיירות, התעופה, המסעדנות ועוד המון ענפים אחרים, לא יכלו לחזות את המכה שעומדת ליפול עליהם. ההכנסה המשפחתית הצטמצמה ועתידם הכלכלי של משפחות רבות לא ברור.  גם כאשר המשבר יעבור והקורונה תדעך, רבים מהישראלים ימשיכו להיות מובטלים כתוצאה מקריסתם של מעסיקים ועסקים במשק וכל עוד חיסון לא נראה באופק, הסכנה לגל שני ושלישי שיביאו עימם פיטורים נוספים והחמרה כלכלית עדיין קיימת. התקופה הזו עלולה להיות מלחיצה ומפחידה מסיבות רבות וכאשר נוספת גם הדאגה הכלכלית, הלחץ והחרדה עלולים להציף אתכם לגמרי.

איך שורדים בתקופה כל כך מורכבת ולא וודאית?

קודם כל שמרו על פרופורציותאתם בחיים ואתם בריאים. כסף בא וכסף הולך והדברים החשובים באמת הם דברים כמו משפחה, חברים ובריאות. גם אם הכל נראה עכשיו קודר, הקורונה תיעלם בסופו של דבר כמו שבאה ועוד נראה ימים יפים מאלה. נכון שיותר קל להגיד מאשר לעשות אבל השתדלו לשמור ככל הניתן על קור רוח ולא להיכנס לפאניקה. אתם צריכים את קור הרוח הזה כדי לעבור טוב יותר את המשבר המתגלגל ולקבל החלטות חכמות ושקולות.

ניהול תקציב משפחתי

וותרו על הוצאות לא הכרחיות –  קנו מה שצריך ולא מה שרצוי. הצעד החכם ביותר כשחיים על תקציב מוגבל הוא לבדוק על מה הכסף שלכם הולך. ככלל אצבע: וותרו על כל דבר שתוכלו לוותר עליו כרגע.

עברו על חשבון הבנק, דוחו”ת כרטיסי האשראי והכינו רשימה של ההוצאות הנוכחיות שלכם (אפשר גם באקסל)  וחלקו אותן לשתי עמודות בטבלה:

הוצאות הכרחיות – הוצאות כמו שכר דירה, משכנתא, תשלום חשמל ומים, הוצאות  גנים ובתי ספר והוצאות מזון הכרחיות לתזונה בריאה.

מותרות  – לקטגוריה הזו הכניסו כל הוצאה שתוכלו לשרוד בלעדיה כרגע. גם אם נדמה לכם שאתם חייבים לקנות בגדים חדשים לילדים לאביב, האם זאת באמת הוצאה הכרחית? במידה ואתם לא בסגר ועובדים בחוץ, האם נכון לכם לאכול בחוץ ולהוציא כמה עשרות שקלים מדי ארוחה או אולי עדיף לצאת לעבודה עם אוכל מוכן מהבית?

הכינו תקציב כמה חודשים קדימה: על מנת לקבל את התמונה הגדולה של מצבכם, חשבו מה יהיו ההוצאות שלכם בחודשים הקרובים ומה יהיו ההכנסות. התמונה שתקבלו תאפשר לכם לגבש אסטרטגיה לטווח הארוך.

ספקיות אינטרנט, טלפון סלולרי וטלוויזיה – בתקופה הזו חברות התקשורת  מודעות לקושי של הלקוח לשלם ויוצאות במבצעים אטרקטיביים. כדאי להתקשר קודם לחברת התקשורת שלכם לבדוק ולהשוות מחירים גם עם חברות אחרות. ככלל, שירותי הסטרימינג כמו נטפליקס, סלקום טיוי וסטינג טיוי יציעו תמיד מנוי זול יותר מחברות הכבלים והלווין.

וותרו על קניות וירטואליות – למרות שזה יכול להוריד קצת את הלחץ הדבר האחרון שאתם צריכים בתקופה הזו זאת הוצאה נוספת. המנעו ככל הניתן מאתרי קניות.

חסכון באאוטסורסינג – אאוטסורסינג הוא כאשר אנחנו מוציאים פעולות לעובדים חיצוניים. האם אתם משלמים לעוזרת בית? נקיון הבית בעצמכם יחסוך לכם מאות שקלים מדי חודש. במידה ויש בייביסיטר האם הכרחי להזמין אותה או שאחד ההורים או האחים הגדולים יוכל להשגיח על הילדים?

רשימת קניות – כל קנייה חכמה בסופר מתחילה ברשימת קניות. כמה פעמים מצאתם את עצמכם מוציאים כסף על מוצרים שלא באמת הייתם צריכים? רשתות השיווק משקיעות מאות אלפים במחקרים וייעוץ כדי לגרום לכם להוציא יותר כסף ממה שהתכוונתם. הם ישימו ממתקים במדפים נמוכים ליד הקופה כדי שילדים קטנים יתפתו, יתלו שלטי “מבצע” גדולים וידאגו שהריח הנכון יפוזר ויגרום לנו להזיל ריר. היזהרו גם ממבצעי סוף עונה שכל מטרתם לגרום לכם לקנות פריטים שאתם לא באמת צריכים.

קניות ברשתות השיווק אונליין – קנייה וירטואלית  הנצמדת לרשימת קניות שהוכנה מראש תאפשר לכם קניה מפוקחת יותר והוצאה כספית נמוכה יותר.

פירות בעונה – כמו בהרבה תחומים אחרים, ההיצע והביקוש קובע את מחיר הפירות והירקות. קנו פירות וירקות בעונה שלהם. כך תקבלו פירות וירקות טריים יותר והרבה יותר זולים.

השוואת רשתות שיווק – בדקו באיזו רשת שיווק, רשימת הקניות שלכם תהיה הכי זולה.

חוגים וגני ילדים – במידה והילדים שלכם הולכים לחוגים ולא מתאפשר להם לצאת מהבית בשל המצב, בקשו לבטל את התשלומים. אותו דבר לגבי גנים פרטיים.

סיגריות – מעשנים כבדים נמצאים בסיכון גבוה לחלות קשה מהקורונה ומעוד הרבה מחלות אחרות. נכון שזאת התמכרות קשה וזו תקופה לחוצה אבל אם תעמדו באתגר להיגמל, תשנו לטובה את החיים שלכם בכל כך הרבה מובנים.

הקפאת מנויים – ספורט הוא אמנם דבר בריא אבל בתקופה כזאת אפשר להסתפק באוויר הפתוח או מול מסך הטלוויזיה בבית ולא במכוני כושר הומי אדם או בריכות מלאות נוזלים.

קבלו החלטות חכמות –  גם אם נראה לכם שאתם לא יכולים לוותר על משהו וזאת דרישה מטורפת לדרוש צמצומים כאלו, אם תתנו לזה צ’אנס, אתם תגלו שהצמצום הוא אפשרי. לחזור לבזבז כסף על דברים לא נחוצים, תמיד ניתן.

תקשורת תקשורת בריאה בין בני זוג ובין הורים לילדיהם היא מרכיב מפתח להצלחת יחסים. דברו על כסף וצמצום התקציב המשפחתי גם אם הדבר גורם לאי נעימויות או חיכוכים. זה נושא מהותי תמיד ובמיוחד בתקופה הזו.

ניהול תקציב משפחתי

התנהלות פיננסית וסדרי עדיפויות

אם לא חסכתם מספיק כסף או שההוצאות ההכרחיות שלכם גדולות מאוד, אתם חייבים לקבוע לעצמכם סדר עדיפויות בריא.

התאימו את ההוצאות להכנסה המשתנה – אם ההכנסה שלכם קטנה כתוצאה מאבטלה/סגירת עסק של אחד מבני הזוג, אתם צריכים לוודא שההוצאות שלכם לא גבוהות יותר מההכנסות. הוצאות המשפחה על מזון ודיור צריכים להיות תמיד בעדיפות הראשונה. גם לפני דלק או החזקת מכונית ולצערנו, אם אתם בעלי עסק קטן שהשקעתם בו שנים מחייכם, גם לפני הזרמת חמצן להשארת העסק באוויר.

דיור – ההוצאה הכי גדולה של משק בית ישראלי הולכת על דיור. בדקו היטב מה האופציות העומדות בפניכם. חלק מהבנקים מציעים ללקוחותיהם לדחות את תשלומי המשכנתא במספר חודשים. (כולל הקרן וריבית) מומלץ לפנות לסניף הבנק שלכם באמצעות האינטרנט או הטלפון ולבדוק מה ניתן לעשות ומה המשמעות של כל פעולה לטווח הארוך. במידה ואתם שוכרים דירה, האופציות שלכם מצומצמות יותר ואתם תלויים בהבנה ובאפמטיה של המשכיר וגם מה לעשות, בנסיבות האישיות שלו. רבים מהמשכירים, שוכרים בעצמם דירה או משלמים משכנתא על דירה בבעלותם. שמירה על אינטרסים הדדיים ויחסי אמון עם המשכיר יוכלו להביא אתכם להסכם ששני הצדדים לא יהיו מרוצים אבל יוכלו לחיות איתו. אפילו התקזזות חלקית בחודשים הבאים טובה יותר משום הסכם. אם השכרת הדירה באה על חשבון היכולת להתקיים זה הזמן הנכון לבדוק אם כדאי לבקש לסיים את החוזה ולעבור למקום זול יותר. בשל סגירת השמיים האוויריים של ישראל, הרבה דירות שסובלטו בעבר ב Airbnb בעיקר במרכז, כיום לא מיואשות ובעלי הבית נאלצים להוריד מחירים כדי לא להישאר עם אפס הכנסה.

הגדלת מסגרת אשראי בחשבון – זה אמנם לא מומלץ אך אם אתה עומדים בפני סכנה של חזרת צ’קים כדאי לבדוק את האופציה להגדיל את מסגרת האשראי בחשבונכם הבנקים מודעים למצב שבו נמצאים כרגע שכירים ובעלי עסקים רבים ולכן מאשרים ביותר קלות בקשות כאלו. בדקו את ההטבות המגיעות לכם ללקיחת/החזרת הלוואות או תשלום כרטיסי אשראי

חסכונות – אין טעם להיכנס לחובות במידה ויש לכם חסכונות. הפסיקו לחסוך לתקופה קצרה ובמידת הצורך ואין ברירה פתחו את החסכונות. במידה וחסכתם בידקו כמה כסף צברתם בחסכונות/פקדונות. חלקו את הסכום הכולל בהוצאה ההכרחית לחודש ותקבלו את מספר החודשים שתוכלו לשרוד מהחיסכון.

משיכת כספים ממוצרים פנסיונים – הפתרון הזה הוא פתרון קיצוני שמומלץ להימנע ממנו ככל הניתן. אבל מה לעשות אם לא נותרה ברירה ומה שנשאר אלו קרנות ההשתלמות, הגמל, הפנסיה או ביטוח המנהלים? קחו בחשבון שמשיכה כזו לפני המועד המיועד כרוכה בתשלום קנס מיסוי של לפחות 35% מהחיסכון ומאיבוד ההטבות הנוספות על מיסוי כמו הפטור על רווחי הון.  לכן אם האופציות שלכם היא הלוואה או משיכה מוקדמת,  ברוב המקרים הלוואה תהיה עדיפה ומרגע שהכספים נמשכו מהחסכון הפנסיוני, לא ניתן להתחרט. בכל מקרה, התייעצו עם היועץ הפנסיוני שלכם לפני שאתם לוקחים כל החלטה הנוגעת למוצרים הפנסיונים.

כפל ביטוחים – האם יש ביטוחים מיותרים או כפולים? בררו האם ניתן להוזיל את ביטוח החיים של המשכנתא.

חובות – רשות האכיפה והגבייה אשר לא ידועה בנדיבות מיוחדת הודיעה כי כל מועדי התשלום של צווי תשלומים למעט תשלומי מזונות ידחו עד לסיום מצב החירום או הודעה חדשה.  מה שאומר בפועל שלא יינקטו צעדים כנגד חייבים המאחרים בתשלומים. בין השאר גם לא יבוצעו עיקולים או תפיסות רכב.

אבטלה כהזדמנות לצמיחה אישית – במידה ואתם מובטלים, חפשו מקורות הכנסה חדשים. בחרו לנצל את הזמן ללמידה והתמקצעות ולא לבהייה חסרת תועלת במסכים. היום לא צריך לשלם עשרות אלפי שקלים כדי ללמוד מקצוע וניתן ללמוד את רוב המקצועות המתגמלים בקורסים אונליין. בדגש על מקצועות הייטק. נצלו זאת.

האם מגיע לכם כספים? האם אתם זכאים להחזרי מס שעוד לא הגשתם? האם יש לכם שוברי מתנה או תווי שי שטרם השתמשתם בהם? האם חברים חייבים לכם סכומים גדולים? עכשיו זה הזמן המתאים לגבות את החובות. ​באתר הר הכסף​ תוכלו לאתר חסכונות פנסיוניים, פוליסות ביטוח חיים וחשבונות בנק לא פעילים

נתחו בקפדנות את ההוצאות המתמשכות שלכם: משכנתא, שכר דירה, הלוואות, תשלום כרטיסי אשראי, אוברדראפט וריביות. מה ניתן להקפיא ומה האם זה יעזור או יסבך אתכם בטווח הרחוק.

התייעצו בעמותות וגופים רלוונטים.

בדקו האם אתם זכאים למענקים מיוחדים:

אוסף מידע על זכויות שונות בזמן המגיפה באתר כל זכות

מענק לעובדים מעל גיל 67 שיצאו לחל”ת או פוטרו

מוקד סיוע בענייני עבודה של ההסתדרות החדשה

עמותת סהר: סיוע והקשבה ברשת לאנשים החווים מצוקה נפשית עקב מגיפת הקורונה.

בית איזי שפירא: סיוע לאנשים עם מוגבלויות.

“מוקד חירום לסיוע הומניטרי בתקופת הקורונה של איחוד הצלה, החברה למתנסים וארגון “לב אחד

*1221

המוקד פועל בכל יום בין השעות 08:00-22:00 ונועד לעזור לכל אדם שנקלע למצוקה עקב המשבר. בין השאר הם מטפלים בקשישים במצוקה אנשים עם מוגבלויות הכוונה לעמותות מזון ומשלוח מזון עד הבית לנזקקים.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Loading…

0

שתף אותנו

0 שתף אותנו

המדריך השלם ללמידה מרחוקקק

איך נעזור לילדינו לנצל את הזמן בהסגר? המדריך השלם ללימודים אונליין

האם ילדים צריכים מולטי ויטמין ותוספי תזונה?

תוספי תזונה וויטמינים לילדים – המדריך המלא