in

איך לבחור את לימודי התואר הראשון בלי להתחרט

Students in class (color toned image)

בעידן הנוכחי, לימודי תואר ראשון הפכו למשהו מחייב. תעודת בגרות היא כבר מזמן לא קריטריון קובע, וכל מי שרוצה לראות את עצמו מפתח קריירה ומתקדם מבחינה מקצועית, יודע שהתואר הראשון הוא גם הצעד הראשון. בגלל החשיבות של התואר להמשך הקריירה ולתארים שיבואו אחריו, הרבה סטודנטים לעתיד מוצאים את עצמם מתלבטים בין עשרות ואף מאות של מקצועות ומסלולים שונים, כשההתלבטות הקשה ביותר מגיעה כשיש סתירה בין מה שאוהבים לעשות לבין מה נחשב למקצוע מבוקש ורווחי. איך בוחרים את התואר הראשון מבלי להתחרט ואיך ניתן להרגיש שלמים עם הבחירה?

תשאלו את עצמכם מה המטרה

אם אתם מחפשים תואר מקצועי, שייתן לכם עבודה של ממש ביד, תוכלו לבחור מבין מקצועות ההנדסה, רפואה, משפטים, ראיית חשבון, אדריכלות פסיכולוגיה ועוד. קחו בחשבון, שבחלק מתחומים אלה, תידרשו למבחני לשכה, סטאז’, ובמקרה של פסיכולוגיה, גם בתואר שני כדי לטפל באנשים. כלומר, הדרך תהיה ארוכה. אם אתם מחפשים תואר רק לשם התואר, כדי שיהיה לכם “משהו ביד”, אולי עדיף לבחור באחד ממקצועות מדעי החברה אליהם אתם מתחברים ושהדרישות שלהם במהלך התואר הם לא תובעניות במיוחד. תואר שני ניתן לעשות מכל תואר ראשון (אך צריכה להיות זיקה בין התחומים), ולכן מי שלא יודע במה הוא ירצה לעסוק, יכול ללמוד במסלול רב תחומי במדעי החברה, לטעום קצת מכל דבר, ולהמשיך לתואר שני או ללימודי תעודה.

מה מעניין אתכם?

אל תפחדו ללכת אחרי הלב. יחד עם זאת, תהיו ריאליים בבחירה שלכם. ללמוד משהו שלא אוהבים ובוחרים בו רק משיקולים כלכליים, יכול להיות הרסני. בתואר של שלוש-ארבע שנים, קיימת סבירות גבוהה שתגיעו לשלב החרטה ולא פעם סטודנטים שבחרו תואר משיקולים אלה מוצאים את עצמם נושרים. מנגד, ישנם מקצועות מעניינים ומרתקים, שאחרי שתסיימו את הלימודים ותקבלו את התעודה ביד, לא תצליחו למצוא מקום עבודה שייקח אתכם אליו. הטכניקה הטובה ביותר היא לבנות טבלה, בה אתם כותבים מה חשוב לכם במקום העבודה שלכם – עניין, סיפוק, הגשמה עצמית, שכר, תנאים, אפשרויות קידום וכו’ – ומדרגים מהחשוב ביותר לחשוב פחות. באפשרותכם גם לבחור מסלול דו חוגי. לדוגמה, אם אתם מאוד מתעניינים בתחום מדעי המדינה וכל מה שקשור בממשל ופוליטיקה אך חוששים שלא תמצאו בזה עבודה, אולי כדאי לשלב את זה עם תואר בכלכלה, למשל. תואר ראשון דו חוגי במדעי המדינה וכלכלה יפתח לכם הרבה דלתות לתפקידים שקשורים בשלטון המקומי, בארגונים ציבוריים ועוד.

התייעצו עם אנשים שיודעים

הרבה פעמים תחום מסוים נשמע לנו קורץ ומעניין. לימודי ניהול, למשל, גורמים לנו להאמין שאחרי תואר ראשון נהיה מנהלים עם שכר גבוה. המציאות שונה בתכלית. לימודי ניהול יכולים להוביל אתכם דווקא לתפקידים משרדיים ולעיסוק בניירת, ולכל היותר לניהול של פרויקט, אך לא של מחלקה ולא של אנשים. מנהלים הם אנשים בעלי יכולת אישית גבוהה וניסיון, ותואר ראשון בניהול לא הציב אותם שם. הסעיף הזה נכון לכל מקצוע בשוק, ומי שמצטער על תחום לימודים שבחר לעצמו זה מי שלא בדק אותו עם אנשים בסביבה, אלא ייצר לעצמו מציאות אחרת. בסעיף זה גם נציין, שניתן להתייעץ עם אנשים שמכירים אותנו טוב ושאנחנו סומכים עליהם שיוכלו להמליץ לנו, אך לא כדאי להתעסק בזה יותר מדי, כדי שלא להרגיש צורך לרצות אחרים.

לכו לייעוץ מקצועי

מגוון של מכוני ייעוץ ואפילו פסיכולוגים תעסוקתיים פרטיים מציעים סדרת מבדקים אישיים הבודקים יכולות ונטיות בשילוב עם שיחה אישית. אחרי שכלול המבדקים, ניתן להבין לאילו תחומים אתם נמשכים ובאילו תחומים אתם טובים. התוצאות שתקבלו לידיכם לא מחייבות אתכם לשום דבר, אבל הרבה פעמים הן נותנות כיוון ונקודות למחשבה.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Loading…

0

שתף אותנו

0 שתף אותנו

מערכות הבטיחות המושלמות של שנת 2019

חמשת לימודי התעודה שאחריהם יחטפו אתכם בשוק העבודה